Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Czy OPEL jest Niemiecki?

Centrala Opla w Rüsselsheim, Niemcy

Centrala Opla w Rüsselsheim, Niemcy. Gdzie fabryki?

 

Fabryka Opel w Niemczech, Zafira C

Rozpoczyna się produkcja nowej Zafiry w niemieckiej fabryce Opla w Rüsselsheim.

Czy OPEL jest marką niemiecką pytamy, bo wierzymy w solidną niemiecką robotę, a chcemy jeździć trwałym samochodem... Jak jest z niemieckością Opla?

 

Krótko: czy Opel jest niemiecki?

Tak. Zarejestrowany w Niemczech (Rüsselsheim, Hesja - 40 km od zach. granicy Bawarii), ma centrum projektowe w Niemczech, część modeli produkuje w Niemczech i został założony (w 1862 r.) w Niemczech. Z drugiej strony: większościowym udziałowcem w spółce Opel jest amerykański koncern General Motors (od 1929 r.), a niektóre swoje modele Opel produkuje poza granicami Niemiec.

Polska Wikipedia pisze o Oplu "niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne"; anglojęzyczna (amerykańska) Wikipedia - "German automobile manufacturer".

Co się składa na niemiecką jakość i ile jej w poszczególnych modelach Opla? Czytaj dalej.

 

Opel jako pojazd Made in Germany

Zaczynamy trochę od tyłu, ale dla wielu osób jest ważne, czy taśma produkcyjna i robotnik są niemieccy. Otóż tak. W Rüsselsheim, Niemcy produkuje się flagową Insignię, a wcześniej Zafirę CVectrę C. W Eisenach, Turyngia - ADAMa i Corsę; w Bochum, Nadrenia Północna-Westfalia - Zafirę B.

Wielka Brytania, Polska (Opel Astra Sedan i V - więcej o Gliwicach), Francja, Korea to pozostałe lokalizacje fabryk, przynajmniej w odniesieniu do modeli sprzedawanych w polskich salonach.

Więcej w naszej rozpisce nt. fabryk Opla.

 
Centrum badawcze napędów Opel

Laboratorium napędów Opla w Niemczech. Opel pisze "Global Propulsion Systems Laboratory Rüsselsheim".

Etap konstrukcji - czy w Niemczech?

Etap projektowania wydaje się nawet ważniejszy, bo na jakość pojazdu składa się po pierwsze jakość projektu, czyli czy produkt (samochód) dobrze przemyślany i czy ma potencjał psucia się, czy wręcz przeciwnie - potencjał trwałości (dobrze przebadane podzespoły, dobrze dobrane grubości elementów, materiały, szczególnie w czasach odchudzania konstrukcji). I tu mamy dobre wieści: główne centrum projektowe Opla (zarówno design jak i podzespoły) mieści się w Rüsselsheim w Niemczech i tam się projektuje europejską mainstreamową ofertę, jak Insignia, Astra, Corsa.

 

OPEL rozważa wodór

11.2020

W 2021 r. Opel zamierza rozpocząć testy samochodów na ogniwa paliwowe. Do prób paliwa wodorowego w warunkach drogowych posłuży Opel Zafira. Jak ma się nowe paliwo do trwającej właśnie elektryfikacji gamy modelowej Opla?

Stacja tankowania wodoru

Stacja tankowania wodorem.

Kilka modeli Opla zostało już zelektryfikowanych, a do 2024 r. wszystkie modele w gamie mają mieć odmiany z napędem elektrycznym. Jak się ma nowe paliwo wodorowe do elektryfikacji?

  1. Dzisiejsze samochody elektryczne są ładowane prądem wyprodukowanym poza autem.
  2. Trzeba budować infrastrukturę do ładowania, przesyłu i wygenerować prąd, być może spalając przy tym paliwa kopalne.
  3. Wodór to powrót do "nalewania" paliwa na stacji paliw.
  4. Paliwo wodorowe rodzi wyzwania, m.in. trudne jest jego przechowywanie.

Inżynierowie z Russelsheim mają już doświadczenie w technologii wodorowej. Testowali ją wcześniej - projekty HydroGen3 i HydroGen4 realizowane w ramach koncernu General Motors.

Jak zmienia się rynek i Opel?

 

Wpływy amerykańskie w Oplu

Buick LaCrosse 2016

Buick LaCrosse - full-size car - zbudowany na wydłużonej płycie podłogowej opracowanej w Europie dla Insigni A. Długość Buicka: 500,1 cm, Insigni - 484,2 cm. Rozstaw osi Buicka - 283,7 cm, Insigni - 273,7 cm.

 

Buick Regal - blog GM Authority

Już po ujawnieniu zdjęć Insigni B w Europie; blog GM Authority dopiero symuluje wygląd amerykańskiego Buicka Regal. Który rynek jest więć głównym adresatem projektu Insignia?

Część osób kojarzy Opla z USA i zastanawia się, na ile ma to wpływ na jakość (i przystosowanie do europejskich warunków) samochodów Opla. My zauważamy kilka rzeczy:

  • General Motors, światowy koncern motoryzacyjny jest właścicielem większościowego pakietu akcji w Adam Opel AG (Aktiengesellschaft - spółka akcyjna). Ale... GM ma siedzibę w Detroit, Michigan, USA i własnego CEO. Opel ma siedzibę w Rüsselsheim, Niemcy i też ma własnego - europejskiego - szefa.
  • wspólne platformy - np. nowa Insignia B ma wspólną platformę z amerykańskim Chevroletem Malibu. Czy to dobrze, czy źle? Na pewno taniej dla producentów - rozłożyć koszt płyty podłogowej na większą liczbę rynków; dla klienta może to oznaczać niższą cenę samochodu.
  • Historycznie marki GM i Opel posiłkowały się wzajemnie opracowanymi przez siebie modelami, i tak:
    • van Opel Sintra był pochodną amerykańskiego Pontiaca Trans Sport. Sintra zastąpiona ok. 1999/2000 r. przez skonstruowaną dla Europy Zafirę
    • Opel Mokka choć skonstruowany w Europie przez Opla, wykorzystuje globalną GM-ową platformę GM Gamma II, i ma odpowiedniki w USA, Meksyku, Chinach (obecnie bije rekordy sprzedaży w Polsce)
    • wreszcie jest plejada modeli typowo oplowskich, które były, są sprzedawane w USA: Opel Omega B jako Cadillac Catera, Astra III jako Saturn Astra, Insignią A jako Buick Regal; ale i całkiem różniące się - na bazie opracowanej w Russelsheim dla Opla Insigni A platformy Epsilon II zbudowano większego Buicka LaCrosse.
    • ciekawe, że w oparciu o wycofaną z Europy w 2002 r. Vectrę B aż do 2005 wytwarzano na rynek amerykański Saturna L-Series
  • historycznie Opel był mocny w silnikach benzynowych, a Diesle zaczął sam projektować niedawno. Można tu upatrywać "wpływu Detroit".

 

Wpływy koreańskie w Oplu

Mapa świata wg Koreańczyków

Świat wg Koreańczyków, czyli z Korei wszędzie blisko, Europa na peryferiach.

General Motors kupił w 1999 koreańskie Daewoo. I umieścił w Korei produkcję kilku "światowych" modeli (takich, które dobrze sprzedają się w USA, Europie, Australii i Rosji).

Koreańczycy, podobnie jak Europejczycy, uważają, że są w centrum świata (p. mapa obok), a nie mają wąskich gardeł, jak Kanał Sueski czy Kanał La Manche, i chyba Amerykanie dostrzegają te zalety: Antara (duży, już historyczny SUV Opla), Mokka (częściowo, bo produkowana jest również w Hiszpanii) i KARL przyjeżdżają z Korei...

 

Wpływy japońskie w Oplu

Diesle Isuzu 1.5 i 1.7 w modelach osobowych Opla do początku lat dwutysięcznych. Terenówka Frontera - pochodna Isuzu Rodeo.

 

Niemieckość Opla na oficjalnych zdjęciach

Do premiery Insigni w 2008 r. na zdjęciach produktowych (używanych w salonie, katalogach dla klientów), samochody Opla miały zamiast tablic rejestracyjnych nazwę modelu, np. "Meriva", fot. niżej. Na zdjęciach dla prasy były prawdziwe tablice rejestracyjne: niemieckie, francuskie, hiszpańskie.

Od premiery Insigni w 2008 r. większość zdjęć, zarówno dla klientów jak i dla prasy, ma już niemieckie blachy. Wyjątkiem są niektóre grafiki na stronach internetowych, gdzie wciąż można trafić nazwę modelu w miejscu rejestracji.

Opel Meriva A, tablica rejestracyjna nazwa modelu

Meriva A face lifting. Foto z końcowego okresu stosowania tablic rejestracyjnych z nazwą modelu.

Niemiecka tablica rejestracyjna - Insignia A

Okres od 2008 r.: Insignia A z niemiecką blachą - foto reklamowe dla klientów. Wcześniej niemieckie tablice zdarzały się tylko na zdjęciach dla mediów.

 

 

Centrum Inżynierskie w Rüsselsheim staje się laboratorium e-mobilności

Stacja ładowania samochodu elektrycznego Opel EV

Centrum Inżynierskie Opla w Rüsselsheim otrzymuje ponad 160 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Firma Opel opracuje inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych.

Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE Opel będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.

To kolejny ważny etap w dążeniu firmy Opel do zajęcia czołowej pozycji w elektrycznej mobilności, czyli realizacji celu wyraźnie określonego w planie strategicznym PACE!. Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele. Do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.

11.2018 | Źródło: motohigh.pl

Więcej o samochodach elektrycznych Opla

 

 

Zobacz też:

Europejskie fabryki Opla

Opel a sprawa Polska

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Na którą oś wybrać napęd - przednią czy tylną (gama SsangYong)?

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

 

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Masz pytanie?
Potrzebujesz ofertę?
Prosimy - Wypełnij formularz!
Czekamy niecierpliwie!


Jeśli odpowiesz na poniższe pytania, otrzymasz bardziej precyzyjną odpowiedź lub korzystniejszą ofertę:

Prowadzę działalność gospodarczą
Czy należysz do jednej z preferowanych grup (np. lekarz, policjant, wojskowy, nauczyciel, taksówkarz - lista)?
Czy chcesz pozostawić używany samochód w rozliczeniu?
Czy chciałbyś odbyć jazdę testową?
Czy planujesz skorzystać z kredytu/leasingu?
 
Cyfrą. Pole obowiązkowe.

Naciskając przycisk "Wyślij" potwierdzasz zapoznanie się z treścią Informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych.

 

 

 

Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie

08.2023

Opinia liczba zamówień SsangYong Torres, tablica rejestracyjna WN

Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali

– pisze na:Temat, 24.07.2023.

 

Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.

 

Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.

– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.

 

Zobacz opinie



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

SsangYong Professional Pick-up dla przedsiębiorcy